وي با بيان اينکه کارهاي اصيل و با کيفيت مورد استقبال قرار گرفت خاطرنشان کرد: افرادي که با زيرکي ميخواستند طرحهاي تکراري و کپي شده خود را بفروشند به هيچعنوان در اين نمايشگاه موفق نبودند.
صادقزاده گفت: از کارهاي افرادي مانند فريدون ذاکري و ميري بهدليل زحمت آنان براي طراحي و دوباره ساختن طرحهاي قديمي و زنده کردن آنها بيشتر استقبال شد.
وي با اشاره به اينکه فرشهاي قديمي نيز در اين نمايشگاه فروش خوبي داشت يادآور شد: فرشهاي قديمي مصارف داخلي زيادي ندارند و چهره خارجي زيادي هم در نمايشگاه به چشم نميخورد اما فروش اين فرشها چشمگير بود.
صادقزاده با تأکيد بر اينکه تبليغات داخلي اندکي درخصوص نمايشگاه صورت گرفت خاطرنشان کرد: نمايشگاه به تماشاچي نياز ندارد بلکه به خريدار و تاجر نيازمند است که افزايش اين افراد نيز از طريق تبليغ در ميان مردم عادي امکانپذير است.
وي تبليغ در ميان رسانههاي خبري دنيا را بيارزش دانست و گفت: در دنيايي که خبرهاي کشتار و جنگ از رسانههايي چون BBC، CNN و رويترز پخش ميشود ذهن آمادهاي براي پذيرش طرحهاي جديد قالي در ميان شنوندگان و بازديدکنندگان اين رسانهها وجود نخواهد داشت.
دبير اتحاديه صادرکنندگان فرش، تبليغات از طريق مجلات تخصصي فرش، مد و دکوراسيون را تأثيرگذارتر دانست و گفت: خوانندگان اين رسانهها اطلاعات بيشتر و تخصصيتري نسبت به افراد عادي دارند و بهدنبال طرحهاي زيبا، جديد و قابل توجه خواهند رفت.
وي با ابراز بياطلاعي از آمار صادرات فرش تصريح کرد: بيشتر فروشندگان و تاجران فرش در ايران را افراد قديمي و نسل گذشته تشکيل دادهاند که از ارائه آمار ميترسند و فرار ميکنند.
وي ادامه داد: حتي اگر دانشجويان براي گرفتن اطلاعات در سطح پاياننامههايشان به آنها مراجعه کنند از ترس اينکه ممکن است از اداره ماليات باشند همکاري لازم را انجام نميدهند.
تنها راه حل اين مشکل بالا بردن آگاهي اين نسل از فعالان فرش است.
صادقزاده نداشتن آمار را از نقصهاي بزرگ اين مرکز خواند و يادآور شد: کاهش صادرات بهدليل تغيير سليقههاي مردم اتفاق افتاده که بازاريابي مناسب ميتواند بخشي از اين مشکلات را برطرف کند.
M/112
انتهای پیام/